Układ hamulcowy
Układ hamulcowy – będąc jednym z ważniejszych układów wpływających na bezpieczeństwo podróży występuje w dwóch rodzajach: układ zasadniczy (roboczy), w którym najczęściej stosowany jest system hydrauliczny, układ pomocniczy (ręczny), w którego skład wchodzi układ cięgien oraz dźwigni.
W przypadku tego układu również ważna jest cykliczna kontrola jego stanu technicznego sprawdzając:
- stopień zużycie klocków hamulcowych.
- stopień zużycia tarcz hamulcowych – w skrajnych przypadkach zbyt wysoka eksploatacja może grozić ich oberwaniem lub i pęknięciem,
- stan płynu hamulcowego, który używany zbyt długo traci swoje właściwości.
Podwójny charakter pracy pompy hamulcowej jest otrzymywane przez dodatkowy tłok. Jego zadaniem jest rozdzielenie wnętrza cylindra na dwie komory. Dodatkowo stworzony jest podwójny obwód, którego rola polega dostarczeniu płynu hamulcowego do układu uruchamiającego hamulce.