GRAPOW

Zakład Naprawy Chłodnic

Łódź, ul. Śląska 42

tel: 42 674 37 73

 

   biuro@grapow.com.pl 

godziny otwarcia:

pn-pt 8:00-17:00

so 8:00-13:00

 

Chłodnice, klimatyzacje i ogrzewanie

Układ chłodzenia można podzielić na dwa rodzaje:

  • pośredni czyli taki, w którym ciepło silnika odbierane jest za pomocą cieczy chłodzącej przepływającej przez kanały w korpusie silnika,
  • bezpośredni czyli taki, w którym do chłodzenia silnika wykorzystywane jest powietrze, które bezpośrednio skierowane zostaje na cylindry i głowice silnika.

Układ chłodzenia silnika jest to jeden z podstawowych układów znajdujących się w naszych samochodach. Jego zadaniem jest utrzymanie właściwej temperatury silnika (pomiędzy 90ºC a 100ºC), a właściwie niedopuszczenie do sytuacji kiedy temperatura przekracza 150ºC. Aby silnik mógł pracować w optymalnych warunkach układ chłodzenia musi działać bez zarzutów.

Wady lub awarie układu chłodzenia doprowadzają do podwyższenia temperatury w silniku. Niesie to ze sobą ryzyko obniżenia jakość właściwości smarnych substancji. Chodzi tu głównie o utratę właściwości smarnych oleju oraz w przypadku dużego nagrzania, jego spalanie. Podczas zwiększonego tarcia tłoka o cylinder rozszerza się jego objętość co zazwyczaj prowadzi do jego zatarcia. Należy również pamiętać o tym aby temperatura w silniku nie była zbyt niska. Niska temperatura utrudnia doprowadzanie paliwa do wtrysku. Utrudnione spalanie może powodować podwyższoną emisję szkodliwych związków. Drugą wadą pracy silnika w zbyt niskiej temperaturze jest tak zwane spłukanie oleju z gładzi cylindrowych, pogarszają się wówczas warunki smarowania.

Jak widać utrzymanie prawidłowej pracy układu chłodzenia jest niezwykle ważne dla naszych samochodów jak również naszych portfeli.

Jeśli temperatura Państwa silników budzi zastrzeżenia zapraszamy do nas.

Jesteśmy serwisem autoryzowanym firmy NISSENS i członkiem PSWNCH.

Układ klimatyzacji (AC) i ogrzewania:

Dawniej klimatyzację uważano za luksus i kojarzyła się ona tylko z samochodami wysokiej klasy. Obecnie klimatyzowane samochody to nic nadzwyczajnego. Coraz częściej podstawowe modele samochodów wyposażone są w auto-klimę.

Klimatyzacja w samochodzie to przede wszystkim wygoda. Podróżując w samochodzie wyposażonym w AC łatwiej zniesiemy trudne warunki atmosferyczne, głównie upały. Klimatyzacja podwyższa komfort jazdy, dzięki niej nasze samopoczucie jest lepsze, nie czujemy zmęczenia i możemy w pełni skoncentrować się na drodze. Dlatego też, bardzo ważna jest pielęgnacja układu klimatyzacyjnego, ponieważ tylko sprawna AC zapewni nam komfortowe warunki podróżowania.

Klimatyzacja w samochodzie jest układem pracującym pod ciśnieniem. Ujmując sprawę najbardziej ogólnie AC jest to złożony układ kilku elementów, które współpracują ze sobą w celu utrzymania odpowiednich parametrów powietrza takich jak: temperatura, wilgotność itd. Ważne jest to aby każdy z elementów działał sprawnie, ponieważ awaria jednego z nich pociągnie za sobą kolejne. W celu uniknięcia takiej sytuacje należy co pewien czas odwiedzić profesjonalny zakład świadczący usługi serwisu AC. Pozwoli to uniknąć awarii całego układu klimatyzacji jak również zaoszczędzić pieniądze.

Nowy czynnik chłodniczy R 1234yf

Wraz z początkiem 2013 roku weszło rozporządzenie Komisji Europejskiej w sprawie stosowania nowego czynnika chłodniczego R1234yf w samochodach nowo homologowanych ,który zastąpi dotychczas stosowany czynnik R134a (dyrektywa 2006/40/CE). Decyzja o wprowadzeniu zmian jest podyktowana walką z narastającym ociepleniem klimatu oraz szukaniem sposobu na obniżenie emisji gazów do atmosfery.

Czynnik R1234yf to fluorowany węglowodór charakteryzujący się niewielkim  wskaźnikiem GWP (Global Warming Potential -potencjał tworzenia efektu cieplarnianego) który równa się   4 .GWP dla R134a  wynosi aż 1300  .W związku z tym spełnia on normę, które została określona przez dyrektywę unijną – 2006/40/EU. Zakłada ona stosowanie czynników o GWP poniżej 150.

Właściwości chemiczne R1234yf (tetrafluoropropan/ tetrafluoropropylen):

  • wzór chemiczny: C3H2F4
  • punkt wrzenia -30°C
  • temperatura samozapłonu: 405°C
  • bezbarwny
  • powoduje rozkład aluminium, magnezu, cynku.

Obecnie okazuje się, że jest on o 10% mniej wydajny od poprzednika (R134a), co w efekcie skutkuje zwiększeniem o 5% zużycia paliwa.

Na polskim rynku pojawiły się już pojazdy  wyposażone w instalację AC pracujące na  czynniku 1234yf. Jak to zwykle bywa z nowościami cena jest wysoka. Na pewno wraz ze wzrostem ilości pojazdów cena będzie maleć .Na obecną chwilę koszt serwisu samochodu z nową instalacją Ac jest od 5 do 8 razy droższy niż w instalacja na czynnik R134a.

 

 

 

 Godziny otwarcia:pn-pt8:00-17:00      so8:00-13:00